13 reasons why: säsong 2

: Andra säsongen fokuserar på rättegången och hur alla hanterar den samtidigt som de försöker gå vidare med sina liv efter Hannas död och banden.
Betyg: ★★★★ / 5

Jag var inte helt övertygad när det blev bekräftat att 13rw skulle få en andra säsong men nu efter att ha sett andra säsongen så är jag väldigt glad för att det faktiskt blev så. Karaktärerna har mycket kvar att berätta. Samtidigt som fokuset nu i andra säsongen fortfarande är på Hanna (med tanke på rättegången) så är det samtidigt ändå mer fokus på de andra karaktärerna nu vilket jag måste säga att jag verkligen föredrar. Karaktärer som av olika anledningar inte heller mår bra men de lever och borde därför få mer uppmärksamhet så att ett självskadebeteende inte drabbar dem i framtiden. Det är ju lätt att fokusera på personen som dött men inte se att andra lider men jag tyckte de gjorde ett bättre jobb med den biten den här säsongen än i förra.

Karaktärsmässigt så tyckte jag mest om Alex och Justin likt förra säsongen. Fördelen med att ha haft just Alex och Justin som favoriter även förra säsongen va att trotts detta så får de växa och göra riktigt fina karaktärsutvecklingar i säsongen. Jessica växte oerhört mycket i mina ögon vilket även Tyler gjorde. Var i mellan åt galen på Bryce men hör och häpna när han helt plötsligt inte var den värsta karaktären i serien. Hans kompis alltså vilket totalt ärkesvin, fyfasiken. Det hemska bryce gjort var ju mer fokuserat (alla fall grafiskt) förra säsongen så hade de visats samtidigt så kanske jag skulle tycka att de var lika vidriga på ett ungefär. Hur tänker serieskaparna btw när de låter Bryce dricka whisky som en 50-årig som haft en tuff dag på jobbet? liksom wtf, du är inte med i Man men och du är 18 år gammal. Annars tycker jag att karaktärerna känns väldigt realistiska, visar känslor på ett väldigt verklighetstroget sett och agerar verkligen som människor.

Säsongen i helhet var väldigt bra. Tycker nästan att den var snäppet bättre än första säsongen. 13 reasons why är en väldigt bra ungdomsserie. Få ungdomsserier som vågar visa upp psykisk ohälsa just såhär så det är verkligen det bästa med serien och varför jag personligen tycker att det är en bra serie. Sista avsnittet var jobbigt att se. En scen (toalett scenen) var riiiiiktigt jobbigt att titta på – mådde dåligt efteråt och var verkligen skadligt ledsen för en av karaktärerna där. Just den här personen jag syftar på har jag tidigare (även i förra säsongen) tyckt att folk behandlar såååå dåligt. Det är dock realistisk, han är en tyyyyypisk karaktär som finns i varje skola som tyvärr väldigt ofta behandlas rätt dåligt fast det mer handlar om att man kanske inte förstår personen eller hur man ska förklara. Bra säsong alla fall och med tanke på hur säsongen slutar tycker jag att det vore konstigt om det inte blir en tredje säsong så det hoppas jag på.

Har även gjort en video med lite säsong två tankar.