bokrecension: pratar så fort jag kan

Jag fick Pratar så fort jag kan som ett recensionsexemplar från lind & co (TACK!) men det är en bok jag velat läsa sedan innan den ens hade publicerats så jag blev jätteglad när jag såg att den låg i min brevlåda. Pratar så fort jag kan är en självbiografi skriven av skådespelaren Lauren Graham mest känd från serien Gilmore girls vilket som nog de flesta vet är en av mina absoluta favorit serier. Boken finns att köpa hääär (adlink).

Handling: En självbiografi skriven av skådespelaren Lauren Graham mest känd för att ha spelat Lorelai Gilmore i serien Gilmor girls under 7 säsonger. I boken berättar hon bla. om sin uppväxt, sitt yrkesliv och sina många år som singel.
Betyg: ★★★★

Det här är som sagt en bok jag velat läsa riktigt länge så jag var pepp när jag äntligen fick chansen att göra det. Min relation till Lauren Graham sträcker bak ungefär 8,5 år så det går lugnt att säga att det är en stadig och fin relation. Hon är en av de där skådespelarna som jag tycker verkar så himla rolig och underbar även som människa plus att jag nästan alltid älskar hennes roller i tv-serier och filmer. Hon ger samma intryck av det i sin bok när hon skriver med en sådan värme och humor så det är nästan helt omöjligt att inte älska människan. Lauren känns allmänt väldigt lik Lorelai och jag vet att hon nämnt så många gånger tidigare att hon tyckte att rollen kändes så rätt, att det för henne skulle kännas konstigt om någon annan hade fått just den rollen så jag antar att det make sense att det på något sett känns så rätt för mig som läsare (& tittare) också.

Jag tyckte att alla olika delar var bra och hela boken var bra uppdelad. Visste i princip ingenting om hennes uppväxt eller hur hon fick intresse för skådespelet så själva den biten var väl egentligen mest intressant för mig att läsa. Eftersom jag älskar både Gilmore girls och Parenthood så älskade jag såklart att läsa lite mer ingående om hennes jobb med de serierna men lite mer av en mysfaktor då det tyvärr inte gick speciellt mycket djupare än vad jag redan hört henne prata om förut i intervjuer och dylikt. Det känns så skönt att också älska Parenthood så pass mycket som jag gör efter att ha läst den här boken. Låter ungefär som världens bästa skådespelarjobb möjligt både på grund av alla människor inblandade i serien men också att hela processen av att göra serien verkade så hälsosam (ni fattar om ni har läst boken). Det är så mycket fina ord skrivna om Gilmore girls också såklart men att det alltid var stressigare där (längre arbetsdagar, mer manus, osv.) har jag vetat om sedan tidigare. Älskade alla fall boken men jag kände på hela tonen att man nog måste ha någon form av relation till henne för att kunna uppskatta bokens helhet. Sedan hade jag hoppats att vissa delar skulle vara något mer personligare. Gå lite djupare in liksom för hela boken skrapar mest bara lite på ytan hela tiden så det är väl ända klaget jag kan komma med. Helheten är jättebra och det är såklart en bok jag rekommenderar till alla som älskar Gilmore girls.