2 bokrecensioner: Ibland mår jag inte så bra & att skriva

Tack för recensionsexemplaren Albert Bonnier

: Therése Lindgren, en av Sveriges största youtuber och hennes relation till psykisk ohälsa.
Betyg: ★★★ / 5

Har haft det här inlägget i utkastet väldigt länge. Oklart varför det inte blivit publicerat men här kommer det. Jag är inte någon stor youtube-junkie men har faktiskt följt Therése Lindgren‘s kanal i ett år kanske. Gillar henne verkligen och var därför otroligt pepp på att läsa hennes bok om psykisk ohälsa. Som de flesta som läser min blogg nog vet så har jag också erfarenhet av ångestproblematik och depression så det är intressant att läsa om andra som befunnit sig i liknande situationer. Kände igen mig väldigt mycket i stort sett allt hon beskriver om själva ångesten och är tacksam att läsa en bok som handlar om just ångest utan att det ska vara någon annan diagnos som är grunden till det. Alltså ofta när det kretsar kring depression och liknande så handlar det mycket om att folk är exempelvis bipolära men många har ju bara ångest. Många blir deprimerade utan att det måste bero på något annat. Så jag gillade att fokuset var på just ångest. Allting beskrivs väldigt bra både för läsare som kanske inte vet så mycket om ångest men också för sådana som exempelvis mig som också haft liknande problem. Jag kunde känna igen mig medans en person som kanske aldrig haft ångest får lära sig grunderna och vad ångest är i stort sett. Lättläst bok som går snabbt att läsa igenom även för folk som inte brukar läsa speciellt mycket. Det går liksom att läsa ut den på några timmar för att den är väldigt lättläst. Gillade den skarpt alla fall och det är verkligen en bok som jag rekommenderar till alla att läsa.

Handling: Stephen Kings självbiografi där han samtidigt som han bla. berättar om sin uppväxt också ger skrivartips till framtida författare.
Betyg: ★★★ / 5

Mycket intressant bok som också ger bra tips för oss som tycker om att skriva. Jag gillar Stephen king väldigt mycket. Har läst flera av hans böcker och sett nästan alla av hans filmatiseringar. Dock har jag aldrig vetat så mycket om honom, vem han är så det fick man en liten klarare bild av här. Jag kan ärligt säga att jag gillar honom mer efter att ha läst boken. Kul att läsa om hur hans intresse för skrivandet fick sin start  och sedan hur allt fortsatte. Problematiken kring alkohol, hur han träffade sin fru, osv. var intressant att få en liten inblick i. Mycket tacksamt med alla skrivartips också eftersom jag personligen älskar att skriva och skulle verkligen vilja bli författare i framtiden.